Khawaran.com نشریهء سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی افغانستان


Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607
سرگذشت اخراج حضرت آدم (ع) از بهشت به مکر شیطان PDF پرینت ایمیل
ادبیـــــات - نظــمی
نوشته شده توسط محمد عـزیـز (عزیزی) - لنـدن   
يكشنبه ، 16 اسفند 1388 ، 10:23

محمد عـز یـز ( عزیزی )
بنــام الله

ربنا ظلمنا انفسنا وان لم تغفر لنا وترحمنا لنکونن من الخاسرین
(قـــرآن کــریم) 

بگـــذا ر با ز، با ر دگــر غصه سردهم
با چشم اشکبا ر ود لی پر زحسرتـم
ا ز ســر گذشت آدم وحــوا بگــویمت
 وز سرنوشت مادر و بــابــای اولیــن

از آ ن زما ن که خلق شد ند د ر جها ن نو

بر امر، ذات پاک خالق دنیا و کائینات

با عز ونا ز و رحمت پروردگار خویش

بر فر ق خویش تاج کرامت نها ده اند

 و ز جمله خلق روی جهان درمقام وجا ه

پیشی گرفته، گوی به سبقت ربوده ا ند.

 آ ری به ا مر حضرت «الله متعال»

مسجود جمله خیل ملائک، شد ند...

 ولیک

 آ نکس که از تکبر و فرط غرور خویش

بر خلقتش زنا ر، همی فخر می فروخت

 سر را به امرحضرت حق بر زمین نسود

ابلیس بود وبس.

شیطان که ادعای فضیلت بر آ ن نمود

 او سرکشی زا مر ا لهی، عیا ن نمود.

و آ ن دم زبا رگاه خداوند کبریاء

 او را نده شد وبعـــد...

بر گرد نش ز حضرت حق طوق لعنتی

آ مد فرود تا که در افتد به ذلتی

ابلیس بعد از آ ن...

ا ز فر ط رنج وغصه ود رما ند گی به عجز

فریاد بر کشید:

یا رب !

حا لا که حکم حضرت عا لی به شد روا

میدانم اینکه من...

 ا زکبرو سرکشی ِ، سزا وا ر ا ین سزا...

گردیده ام ولیک...

ا ینک خدای من

با آ نکه رحمتت به همـه د ر جها ن بود

 بارا ن لطف تو، بـــه همه رایگا ن بود

تنها نیا ز من

از با رگا ه ا قد س ذ ا ت تو کبریا

اینست تا د هی

 یک مهلتی مرا

تا روز حشر ونشر

 من بیش ازین ا مید ندارم زحضر تت

 تنها نیاز وخواهش من مهلت وبس

آند م ز با رگا ه حضرت « رب العالمین»

فرمان به شد به سوی عزا زیل(1) ای چنین

مهلت بود ترا...

 تا« روز واپسین» (2)

--------------------------------------------------------

ابلیس بعد ا زآ ن

سوگند سخت خورد

تا جمله بند گا ن ترا د ر بد ر کنم

احوا ل ورو زگا ر شا ن ا ز خود، بتر کنم

آمد چنین ندا ! بر ا بلیس ا ین سخـــن...

هر گاه کسی زجملهء این بند گا ن مــن

فرما ن برد ترا

تسلیم مکر وحیله ء شیطا نیت شـــــود

وز بند گی زد ر گـــــــه ء من ا و ِِا با کند

در روز واپسین...

 هم تو و د و ستا ن، وهمه پیروا ن تو

 یکجا بد و زخ افگنم

ا نـد ر عــذ ا ب سخت جهنم بـه اسفلیـن

 گـردند تا به ابــــد، با تـوهــم قـــــرین

ا ما به بندگا ن صالح من هست قــد رتی

تا زیر با ر مکر و خد عه ونیرنک و رنگ تو

هر گز نرفته، د رهمه ا ی صحنه های رزم

 بر تو و آ ن همه وسوا س دلـفــــریب

پیروز میشوند وسر ا فرا ز میروند...

 آنجا، بـرای شان که بود زیب و زینـــتی

 در منزلگهء «عبا د ی» و ماوای «جنتی» (3)

--------------------------------------------------------

تا ریخ را گشوده به آن یک نظر کنید

 هر بخش را صفحه به صفحه ورق زنید.

 ها ن ا ز زما نه های د و ر !

 ا زآ ن زما ن که حضرت آ د م، د ر بهشت

 با پا ره ء تـــن خود، حضرت حــــــوا

کا نجا همه سکوت و سکون و ورفا ه بود

 نه حسرتی بدل، و نه غمی د ر نگاه بود.

با با ی ما ن به حکم خا لق د نیا وکا ئینا ت

 با ما م، ما ن که خلق شد ش از وجود آ ن.

در پهنه ء وسیع بهشت خدای خویش

با خوشی وسرور

 در نا ز و د ر تنعم بی حد وحصر آ ن

بر طیب خا طر وهــر مد عا ی خویش

در هر کجا وهر طرفی سیر داشته اند

 از با غ وگلستا ن برین میوه چیده اند.

ا ما ز با رگاه حضرت پرورد گا ر شا ن

دستور خاص بود

کا ی بند گا ن نا ز من ا ی آ د م وحــــوا !

ا ین جنتی که هست نمـــــود م بـــرِ شــــما

این باغ وگلستا ن همه ا ز بهر تا ن بــود

 درا ین حد یقه نعمت آ ن جـا ودا ن بــو د

از هر چه میل تا ن بود

 بر طیب خا طر خود بهره می برید

 بر هرمکان وهر طر ف وجا ی جا ی آ ن

درگلســتا ن پر گــل و ا مــن ورفــا ه آ ن

آ زا د بود ه و سیر سفر کنید.

خوش بگذ رد برا ی تا ن ای بند گا ن من

ا یا م وسا ل وما ه و همه روزگا ر هـــا

ا ما بهوش بوده درین پهنه ای وسیع !

در ا ین وفور نعمت و خلد برین آ ن

گا هی بسوی این د رخت...

 راهی نبرد ه و از قرب آن همیش

با شید بر حـــذ ر !!!

 «لا تقربا » (4) که ا مر من این ا ست بر شما

از یا د خویش هیچ نبرد ه بآ ن عمل کنید

در غیر آن خسارت ونقصان بس بزرگ

آ ید سراغ تان.

ایشا ن به ا مر حضرت معبود وکرد گــــا ر،

 لبیک گفته ا ند

سر را بر سم بند گی بر خا ک ما ند ه ا ند.

--------------------------------------------------------

 بعد ا ز گذ شتِ د ور و زما نی در ا ن مکا ن

 ا فسو س و صد د ریغ

با د شمنی که روز نخستین قسم نمود

 و ز بهر انتقا م بشر قد علم نمود...

د ید ا ر کرده ملا قی شد ند بهم

وی با زبا ن چرب...

با خدعه وبه مکر وتظا هر به د وستی

آن ا صل خویش را، ز ا یشا ن نها ن نمود.

در هر کنار وگوشه ء فرد و س عنبـرین

ا ز هر طرف حکایت شیرین بیــا ن نمود.

ا ند ر مسیر را ه

جا ئی رسید ه ا ند که، بود ا ست آ ن د رخت

تنها شجر که حضرت «ربّ »(5) پیش گفته بود

 « لاتقربا»، ورا ز نهفتـــــه، نگفتـــــه بــود

--------------------------------------------------------

ابلیس یا فت فرصتی زرین وبس بزرگ

یا د ش رسید زا ن همه نفر ین ولعنتی

کز بارگا ه حضرت الله رسیده بود

بر کبر آ ن که سجده بر آ د م نکرد ه بود.

 سو گند خورده بود

تا ا نتقا م خویش زآ د م ونسل آ ن

ا ز آ ن زما ن، وتا که بشر بر زمین بود

بستا ند و همیش به ا و هم قــــــرین بـود

-------------------------------------------------------

 ا ین فرصت طلایی وآ ن جای خوب بود

تا عهد ناروای که بر ضد آدمی

اوبسته بود...

 آ نرا بجاکند

 او با لطا یف ا لحیل

 آنجا ز هر طرف سخن

از نعمتان بی حد وحصری که د ر بهشت

وز نا ز ونعمتی که تمامی ند ا شت هیچ...

صد هـــا سخن برفت وبعد...

ازحسن وکیف آ ن شجــــرآ غـــــا ز شد سخــن

زا وصا ف آ ن د رخت که نگنجد به هیچ دهن

ا ین زیب وزینت و همه ا ین نعمتا ن خلد....

کمتر بود ز لذ ت آ ن میوه ا ی د ر خت

آ ن میو ه ا یست، مزه آ ن کیف د یگر ا ست

 وزهر چه خورد ونوش بـُوَد، اوفزونتر است

با ید شتـا ب کرد...

این میوه نعمتی است به فرد وس مرمرین

هر کس خورد از آ ن

جا وید ماند و به شادی شود قرین

با ید شتـا ب کرد...          

 چندان صفت نمود که، وسواس کرد شان

تا آ نـکه میل حضرت با با و ما م مـا ن

 شُــــد، سو ی آ ن د رخت

کـا ن را ز ذ ا ت پا ک خد ا و ند کبــریـا

با ا ین کلا م تند؟!

 « لاتقـــربا » باین شجر

فر ما ن سخت بو د !!!

ا ز یا د برد ه بــه آ ن هم قرین شـد نـد

با خور دنش شکسته دل وهم َحزین شـد ند

آ ند م زبا رگـــــا ه خــدا وند کبــریـــــا

 آ مد عتا ب تند برِ، آ د م وحــوا

کای بند گا ن من !

فرمان وامر من بشما،هــان چه بوده است؟

آ یا شما چگونه فراموش کرده ا ید !

آ ن د شمن قدیم خویش از یاد برده اید؟

حالا به نفس خویش...

با د ست واختیار کا مل خود ظلم کرده ا ید

دیگرشما، ازین حد یقه واین بوستان خلــــد

رخت سفر به بسته همی کوچ میکنیــد

 از این بهشت ومنزل ومأ من بیرون شویـــد

--------------------------------------------------------

این سهمگین عتا ب که بر آ د م وحــوا

آ مــــد فرود از طــــرف ذات کبـریـــا

 فریـا د ها ی پیهِمِ، شان از در بهشت

 پیچید سخت، برهمه افلاک تـــا سمــــاء

گفتند: « َرَّبنأ » !

 ما با اختیار خویشتن ونفسهای خود...

 ظلم عظیم را بنمودیم برای خود

گر عفــــــو وبخششت نبود بهرما خـــــد ا

 گردیم به رنج و زحمت و خسـران مبـتـلا

 آ نگاه ز بارگاه خدا وند کبــریـا

فرمان چنین رسید برِآ دم وحـــوا

تا رهسپارگشته به سیاره ای زمیـــن

با صد هزار غصه واندوه سهمگین

---------------------------------------------

--------------------

 

پـــا یــــا ن

انشـــا ءَالله ادامـــه ء این سرگذ شت قر آنی وتاریخی را به فرصت د یـــگر موکــــول میکــنـم......

والسلام وعلیکم ورحمت الله وبرکا تـــــــــــه

محمد عـــز یـــز ( عزیزی ) - لنـــد ن

روز شنبه: (2010-03- 06 ) ســـــاعت 15:25

مطابق: 19- ربیع الا ول( سال:1431هجری– قمری )

این ایمیل آدرس توسط Spambot ها محافظت شده، برای مشاهده آن باید جاوا اسکریپت را فعال کنید

-------------------------------------------------------------

یا داشت هــــا:

 1-عزازیل- شیطان

2- روز واپسین- مراد روز قیامت

3- منزل گاه عبادی وجنتی- اشاره بآیه کریمه است که خداوند در روزقیامت به بندگان صالح و داری نفوس مطمئنه میگوید:

 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ [٨٩:٢٧]ای جان آرام گرفته و اطمینان یافته!

     

ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً [٨٩:٢٨]به سوی پروردگارت در حالی که از او خشنودی و او هم از تو خشنود است، باز گرد

     

 فَادْخُلِي فِي عِبَادِي [٨٩:٢٩]پس در میان بندگانم درآی

 وَادْخُلِي جَنَّتِي [٨٩:٣٠]و در بهشتم وارد شو

4- لا تقربا_ اشاره بآیهء مبارکه است که به حضرت آ دم در بهشت خطاب شد تا به این درخت نزدیک نشود در غیر آن ازجملهءزیانکاران خواهید بود.

   

وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ [٢:٣٥]

و گفتیم: ای آدم! تو و همسرت در این بهشت سکونت گیرید و از هر جای آنکه خواستید فراوان و گوارا بخورید، و به این درخت نزدیک نشوید که [اگر نزدیک شوید] از ستمکاران خواهید شد.

 5- رب – پروردگار – خداوند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertise your business here. Click to contact us.
  • YARO
    جناب عزیزی درود بر شما!

    مطلب تانرا خواندم، این که تا چی‌ اندازه واقعیت دارد نمیخواهم در آن باره چ یز ی بگویم. سخنی را که میخواستم به عرض برسانم این بود که خواستم با شما دل تسلایی بدهم که صبرو حوصله را از دست ندهید و بردبار باشید، تصویر تان‌ هم نمایناگر این است که از حادثه اخراج آدم از جنت بسیار متاثر شده اید و این اتفاق اندوهگین بسیار شما را غمگین و پریشان ساخته است. هیچ وقت امید را از دست نده ید، صبور باشید. روزی خواهد رسید که در کنار جوی انگبین(عسل) لم داده و حوران بکر را در کنارخود داشته ب اشید و هم غلمان پریچهر در خدمت تان باشند و شما را مانند یک نوزاد نوازش بدهند. تا خستگی ها و پیچیدگی های این جهان را فراموش کنید. کامیاب باشد.

  • ناشناس
    بازگو جان عزیز که برای عزیزی صاحب دل تصلای داده ای،حدس میزنم که یکی از یاران کسی هستی که باعث اخراج آدم و حوا از بهشت شد.
    راستگو به جواب بازگو
  • صادق  - رد شبهات


    جناب آقای یارو
    درین چندسطر شتابزده، مخاطبم شما نی بلکه آقای عزیزی اند، که با نثر ناتراشیده،نپخته وکو دکانهء خود،زیباترین،متعالی ترین وعزیز ترین معانی ومفاهیمی را که نه تنها روح اسلام ، بلکه جان تمام اد یان ابراهیمی است ندانسته از اوج اوج اوج بزمین انداخته ومجال وزمینهء برای انسانی مثل شمارا فراهم ساخت ه تا بران بتازید وقهقهء استهزاء سردهید.
    پرداخت زیبا وکامل این مفاهیم عمیق ،از توان عرفا وعلمای سوخته جان واستادان سخنی چون مولانا،سنایی،عطارو... نیز بیرون بوده است . بنده نمیدانم این آقای عزیزی که هنو ز شرفیاب حضور شان نشدم دعای زنبورراازیاد نکرده،به چی جرءتی دستشانرا بلانهء مار میکنند؟ ایشان عوض این که با این سواد اندک شان نخست املاء وانشاء بیاموزند،ادای حکما،سخنوران وعرفای سوخته جانرا درآورده به ب هانهء جذبات دینی اساس دین خدارا سست وسخیف جلوه میدهند که این، در شاءن یک موءمن نیست.
    آقای یارو
    اینجا نب قصد ندارم شمارا درس دین داده یاباسلام دعوتتان کنم، ولی اگرمیخواهید بحقانیت بعث بعد از مرگ ،بهشت و دوزخ پی ببرید به برداشتهای سطحی وطفلانهء آقای عزیزی ازقرآن اکتفا مکنید.پروردگاری که این عالمرا آفرید ه وشما هم به اوایماندارید«چون زردستیان» یکتاپرستند!
    برای نوازش بنده گانش ،ازعسل ودختران باکره چیز ها ی بمراتب بهتر میتواندداشته باشد. مگر غیرازینست آقای یاروی یکتاپرست؟ واگر خواسته باشد عذابشان کند آتش ی را که ماوشما تحمل یک مثقالش را هم نداریم درپایین ترین مدارج قرارمیگرد.
    آقای یارو
    آنجه درکتب آسمانی آمده ظاهری دارد وباطنی.پوستی دارد ومغزی،جسمی دارد وروحی.پیامبران الهی باندازهءفهم مردمان باآنها سخن گفته اند.
    چون سروکارتو باکودک فتاد
    هم زبان کودکی باید گشاد
    شیروعسل ودختران باکرهءکه شما باد کردید، درهمین دنیا مقدار وتعدادشان کم نیست.اگر همهءدارونداربهشت همین عسل وزن ومربا باشد،بسیاری همین حالا بد ان دست یافته اند. ولی گپ بهمین سادگی که شما تصورکرده اید نیست.
    اصل حقیقت خلقت آدم نبز که درقرآن اشا رهء کوتاهی بدان شده پیچیده تروعمیقتر ازآن است که آدم کمسوادی بتواند آنرا موضوع «شعر!!!!»سرایی قرار د هد. شعر موضوعات و موتیو های مناسب خودرادارد وبرازنده جهان تخیلات وعواطف است ،بازبان تخیل نمیشود به ب یان مفاهیم جدی ودقیق دینی پرداخت.
    ازآقای عزیزی بعنوان یک مسلمان میطلیم منبعد موضوعات دیگری برای تمری ن شعر وشاعری برگزینند،درغیرآن شاید همگان برسلامت عقلی ودبانت شان شک پیداکنند.
    با احترام
    صادق
  • ناشناس

    آ قای صادق خان!
    سلام
    خیلی عجیب نیست که تو از همان زردشتی آ تش پرست که در اکثر نوشته های دینی و م عنوی اسائه ادب میکند _ اورا تائید میکنی وبر نوشته ء تاریخی ودینی نویسنده ء فوق خرده میگیری بدون این که ایراد ویا انتقاد هوشیارانه بکنی؟؟؟؟!!!
    آن یارو آتش پرست در نوشتهء خانم ناهید خرم مستقیما به پیا مبر اکرم اهانت کرده ودر نوشته ء انتقادی دیگرش زردشت را از پیامبران بالاتر خطاب کرده است .
    اما تو عارف بی معرفت وصوفی بدون صفا ، از جهل مرکب خویش از آن زردشتی به نیکی یاد میکنی واز برادر مسلمانی که بر اساس متون قرآنی چیزی نوشته است برایت سنگین تمام میشود .
    واین نشان میدهد که خودت با دین - عر فان - عرفا هم شناخت درست نداری و بصورت اماتورانه سخن میگوئی .
    اگر نقد میکنی مثل آدم هشیار وباسواد یاسخن هارا رد کن ویا آ نرا نقد کن ویا اینکه آنرا بشکل بهتر تصحیح کن .
    این نصیحت بود برای عار ف بی معرفت .
    ««ادب آموز و علم حاصل کن »»-
    ««تاشوی در حیات بگزیده»»
    «« نسازد علم بی اخلاق فخر مرد را ظاهر»»
    ««اگر چه درس گوید ظاهرا صد فخر رازی را»»

    والسلام وعلی من اتبع الهدی
    شا ع ر دوست
  • ناشناس



    آ قای صادق خان نویسنده بالا !
    سلام
    جناب تان نقد نکردید خواستی بنمایانید که سواد دارید  .اما در اخر نوشته ای تان سواد تان را آب برده است.
    درمور د آ قای یارو متن نوشتهء زیر اورا به بینید  وباز نصیحت بردارانه کرده واورا برادر خود خطاب کنید .
    معلوم میشود از تاریخ خلقت آدم جناب تان مثل آ قای زردشتی خبر ندارید .
    دیدگه این زردشتی را که در تبصره ای دینی دیگری هم چنین کنایه وبد دهنی کرده  بود برایت می نویسم تا ازعالم تخیل وتصور به عالم افکار وادراک عروج کرده هویت اصلی خود را باز یابی وب دانی که که در قضاوتها میزان عدل -انصاف وعقل واستقراء را نباید قربانی هوا - هوس- تعصب -خوشبینی ویا ب د بینی کرد .
    اینک نوشته برادر زردشتی ات را به خوان وخداکند روشن شوی:

    نوشته وتبصرهء یارو در شعر  توصیف پیامبر خداوند ( ص ) در صفحه ماقبل این صفحه خاوران است :

    ««و یک چیز را نباید ناگفته گذداشت ک ه اگر شما بخوانید و معلومات حاصل کنید باز پی خواهید برد که اکثر چی ز‌های که در ادیان آسمانی یا ادیان  ابراهیمی وجود دارد برگرفته شده از آئین زردشتی استند. در باره ‌ شخص یت زردشت عرض کنم که آنها یک انسا ن معمولی نبودند،
    آنها بالاتر از پیغمبر مقام و جایگاه داشتند. نظریات و اندرز‌های ارزشمندی که از آنها  به یادگار مانده است پایدار و جاودانی استند که هیچ دینی چنین افکاری ر ا به ارمغان نیاورده اند.اینکه  پیروانش حالا چه میکنند حرفیست که به آشو زردشت مربوط نمیشود. در بار
    ه خو د تان بخوانید و داوری کنید.  دوستی دیگری که فرموده اند که گویا زردشت هم فرزند آدم است ، اندیشه نادرست ی است. زیرا مطابق یادداشت  های تاریخ نویسان که در دسترس است، زردشت بسیار پیشتر از آدم میزیسته است و ب ه استناد از شهنامه فردوسی  نخستین فردی که در
    روی زمین میزیسته است کیومرث بوده است نه آدم.»»

    جناب عارف بی معرفت ببین وقض اوت کن
    شعر دوست
  • محمد عزیز - ( عزیزی) -- hm

    آ قای صادق خان!
    سلام بر شما وبر همه هدایت شوندگان
    نوشتهء تان را خواندم .
    کاش نوشته مرا از نگاه دینی - وادبی ومسایل املائی وانشائی نقد میکردید تا فهمیده می شد شما آدم با سوادی هستید .
    ویا اینکه با متون دینی واسلامی هم سر وسُری دارید . که درین صورت احترام تان را بر خود واجب میدانستم وجناب تا ن را استاد خود خطاب میکردم. زیر ا اگر نوشتهء تان هر قدر تند هم می بود ، اما اگر جنبه های از نصیحت - اصلاح - نقد ویا تردید را به همراه می دا شت ، در آنصورت میتوانستم شمارا آدم با سواد -آموزش دیده به مسایل دینی ویا آدم مصلحی خطاب کنم.

    البته در مورد متن ومحتوای نامهء تان وخطاب تان نسبت به من چی زی نمی نویسم ، اما از خود تان می خواهم که نوشتهء خودرا دوسه بار بخوانید وبعد با تامل ودقت، آئینه را پیشروی خود قرار داده در آئینه به بینید
    به شر ط اینکه آئینه را نشکنید.
    البته خدای ناخواسته قصد اسائهء ادب نداشته وندارم ، صرف خواستم بگویم که:
    در مطالب نوشتهء خود بیشتر دقت کنید .

    زیرا :
    « « گر غلط گفتم اصلاحش توکن»»

    مصلحی تو ، ای توسلطان سخُن »»

    بهر صورت ، اگر واقعا مصلح ، هستید ، جناب تان بادرس الکترونیکی من مکاتبه کنید . ویا آدرس خود تان را نوشته کنید تا خودم برای تان تماس ب گیرم واز:
    (دم - تعویذ وچوف -وپوف وسوخته دلی تان.... و)حال وهوای عارف گونه ء تان استفاده و بهره ببرم .
    برادر - فقیر تان محمد عزیز ( عزیزی)

  • سخی
    والله تاجاییکه ماخواندیم این صادق خان آقای یارو را در کدام جایی، برادر نخوانده وتایید یا تمجید نکرد ند. دزد حاضر بز حاضر. فکر میکنم چون آقای یارو خودشان ادعای یکتاپرستی کرده بودند،آقای صادق کنایتا کدا م چیزی نوشته باشتد که شماخیال کردیدازآن بوی برادری میآید.راستی شعرساختن از کلام الهی کار خوبیست ؟ آن هم چنین شعر های؟
    با احترام
    سخی
  • جواد
    نا خوشآوازی بصوت بلند قرآن همی خواند. صاحبدلی بر او گذر کرده گفت:ترا مشاهره چند است؟ گفت از بهر خدا میخوانم.گفت از بهرخدامخوان.
    گرتوقرآن بدین نمط خوانی
    ببری رونق مسلمانی
    سعدی رح

    بیان قصص زیبای قرآن ی بازبان نازیبا چیزی برابهت اسلام نیفزوده بلکه ازآن میکاهد وزمینه را برای استهزا گران مهیا ساخته آب به آسیاب دشمن میریزد.
    والسلام
    جواد
  • Yaro


    درود بر دوستان!

    من نمیدانم که آقای صادق خان از قرآن چی‌ ساخته اند که به عزیزی نوشت است که نوشت اری را که آنها ارسال کرده اند از توان شان به مراتب بالا است و با این نبشته گویا آنرا از اوج بر زمین زده اند؟ و هم بمن لطف نموده اند که گویا من یک انسان هرزه و پست استم که سبب استهزا و قهقه مرا مساعد ساخته است. من از شما میپرسم که چرا قران آنقدر سخت فهم باشد، چرا متن قران آنقدرها پیچیده و مغلق باشد که از توان هر شخص بالا باشد؟ چرا به زبان شیوا و ساده‌‌ نباشد که همگی بتوانند موضوع آنرا درک کرده هر جمله، کلمه و واژه اش را مانند آب شفاف بدانند و آنرا سرمشق زندگی خود قرار بدهد؟ تا به کی منتظر سعدی، حافظ، سنایی، مولانا، پور سینا و عارفان دیگر باشیم تا بیایند و قصه‌های قرآن را به زبان خود ما بازگو کنند؟ بیبین برادر اینرا همه خوب میدانیم که قران بسیار ساده و عامفهم است و همه میدانند که در قرآن چیز بهتری نیست جز اینکه آقای عزیز نگاشته اند. آیا این واقعیت ندارد که در بهشت حوران دست ناخورده در انتظ ار مومنین اند ؟ آیا این هم غلط است که پسران خوبرو در خدمت مومنین اند؟ آیا این هم بهتان است که جوی شی ر و انگبین در هر طرف به کثرت یافت میشود؟ و یا بازهم خواهید گفت که هیچ کس نمیتواند پی ببرد به معنی قر آن بجز خود محمد؟ یکبار آسوده خاطر بنشینید و قران را با متن فارسی بخوانید و با عینک‌های تیز بین و را ست نگر تان مطالعه کنید و از روی حق ارزیابی کنید، بالای هر داستان و یا قوانینی که مربوط به بشر میشود مکث کنید ، درمیابید که چیزی خاصی را از آن نمیتوان دریافت. نه خودرا گول بزنید و نه دیگران را. آمیغها( حقیقت) را نمتیوان کتمان کرد. کامگار و روشندل باشد.
  • احمد هروی  - آمیغ ! ! !
    یارو جان ! من نه به نوشتۀ آقای عزیزی کاری دارم و نه به تبصره های شخص شخیص شما ، اما آقای لعت دانِ جا مع العلوم و همه فن حریف! باید یاد بگیری که معنی ( آمیغ ) که در نوشته ها و کتاب هایت آنرا بکار میگیری و تازه این لغت را کشف کرده ای « حقیقت » نمی باشد بلکه این لغت به معنی ( آمیزش ، خلط و مزج ) بوده و همچنان( مباشرت و مجامعت ) معنی میدهد ،
    ضمناً از این لغت در کلمات مرکب به معنی ( آمیخته و ممزوج و آم یز ) استفاده بعمل آمده مانند ( نوش آمیغ ، غم آمیغ ، گوهر آمیغ و ... ).
  • ناشناس
    size=large][/size]



    جواد جان عزیز !
    سلام

    لطیفه ء زیبای شیخ اجل سعدی علیه الرحمه را که درمورد قرآن خواندن شخص  نا خوش آ واز بکار بردید
    از آن لذت بردم چون خودم الحمد لله ،فعلا با سعدی ما ءنوس هستم وایشان ر ا عالم فرزانه ، فقیه برجسته عارف با معرفت ، شاعر بسیار پخته وسخنور فصیح ویار ورفیق خوب مطالعه خو د وبرای هر کس در هرسن وسال میدانم وبه ایشان مباهات هم میکنم.
    اما اینرا جناب متوجه شدید که:
    1-  آن کسیکه قرآن می خو اند قطع نظر از اینکــه آ واز خوبی نداشت ، خواندن قرآن را با ترتیل وتجوید و....   هم نمیدانسته است ، ومیدانیم که رعایت ترتیل وتجوید ودرک معانی ومفاهیم قرآن بر خواننده وشنونده تاثیر  زیاد وارد میکند .زیرا درشعرسعدی:

    «« گرتو قرآن بدین نمط خوانی »»
    «« ببری رونــــق مسلمانـی»»
     نمط مسئلهء آواز آن نبوده بلکه دیگر غلطی وکمی ها وکاستی های زیادی بوده است کــه قاری مذکور قرا ئت  می کرده است .

    2- خود سعدی در عین حالیکه عالم دین وفقیه بوده وبه مسایل ترتیل وتجوید وحتی معانی قر آن هم با تمام معنی دسترسی وبلدیت کامل داشته است ، خواسته است با آن برادر حالی کند که آهسته بخوان د تا دیگران با شنیدن اغلاط او... . ..... به گناه داخل نشوند .
    اگر چه از لحاظ شرعی حتی اگر کسی قرآن  خواندن را یاد نداشته باشد وبعدا طهارت کند وصفحه های قرآن را مسساس کند خداوند برایش ثواب وحسنه میده د .
    وبهتر آن خواهد بود تا آهسته به خوانند .
    واز جانب دیگر قاعده ء قرآنی است که وقتی قرآن تلاوت می شود باید دیگران گوش کنند وخاموش باشند تا مستوجب رحمت پروردگار قرار گیرند .
    بناء سعدی نامبره را بر  بهتر خواندن ویا آهسته خواندن تشویق کرده است ، که خود سعدی آدم واردی به مسئله بوده است .
    واما جنا ب برادر عزیز :
    جناب تان به به غلطی های املائی ، انشائی ، واغلاط متن ومحتوا ی سروده اشاره نکرده  اید تا من میدانستم که جناب تان چیزی در چانته دارید ومرا بهره مند میساختید .
    البته دراین نکته با  شما هم عقیده ام که دانش ، تجربه ، تخصص، وزیاد تمرین کردن وبا معلم وآموز گار خوب سر وکار داشتن و.... . اثر را کامل ویا لا اقل بهتر میسازد .
    و مسلما رعایت کامل نکات دستوری
    واوزان وقوافی وصنایع شع ری وفنون ادبی بر نوشته ها وخاصتا اشعار بسیار اثر دارد وآنرا زیباتر و شیرین تر وملیح تر میسازد . وام ید است همه کسانیکه کار های نوشتار ی میکنند خودرا تکمیل کنند . ومن هم تلاش بندگی را بکار خواهم بست  تا بهتر بتوانم کمی ها وکاستی هارا جبران کنم .

    لیکن بنده فقط توانستم بگویم که:

    «« برگ سب ز است تحفهء درویش»»
    «« چه کند بینـوا همین دارد »»

    والسلام وعلیکم ورحمت الله وبرکاتــــه

    براد ر تان: عزیزی
  • hmaazizi@yahoo.co.uk  - azizi-M
    size=large][/size]



    جواد جان عزیز !
    سلام

    لطیفه ء زیبای شیخ اجل سعدی علیه الرحمه را که درمورد قرآن خواندن شخص  نا خوش آ واز بکار بردید
    از آن لذت بردم چون خودم الحمد لله ،فعلا با سعدی ما ءنوس هستم وایشان ر ا عالم فرزانه ، فقیه برجسته عارف با معرفت ، شاعر بسیار پخته وسخنور فصیح ویار ورفیق خوب مطالعه خو د وبرای هر کس در هرسن وسال میدانم وبه ایشان مباهات هم میکنم.
    اما اینرا جناب متوجه شدید که:
    1-  آن کسیکه قرآن می خو اند قطع نظر از اینکــه آ واز خوبی نداشت ، خواندن قرآن را با ترتیل وتجوید و....   هم نمیدانسته است ، ومیدانیم که رعایت ترتیل وتجوید ودرک معانی ومفاهیم قرآن بر خواننده وشنونده تاثیر  زیاد وارد میکند .زیرا درشعرسعدی:

    «« گرتو قرآن بدین نمط خوانی »»
    «« ببری رونــــق مسلمانـی»»
     نمط مسئلهء آواز آن نبوده بلکه دیگر غلطی وکمی ها وکاستی های زیادی بوده است کــه قاری مذکور قرا ئت  می کرده است .

    2- خود سعدی در عین حالیکه عالم دین وفقیه بوده وبه مسایل ترتیل وتجوید وحتی معانی قر آن هم با تمام معنی دسترسی وبلدیت کامل داشته است ، خواسته است با آن برادر حالی کند که آهسته بخوان د تا دیگران با شنیدن اغلاط او... . ..... به گناه داخل نشوند .
    اگر چه از لحاظ شرعی حتی اگر کسی قرآن  خواندن را یاد نداشته باشد وبعدا طهارت کند وصفحه های قرآن را مسساس کند خداوند برایش ثواب وحسنه میده د .
    وبهتر آن خواهد بود تا آهسته به خوانند .
    واز جانب دیگر قاعده ء قرآنی است که وقتی قرآن تلاوت می شود باید دیگران گوش کنند وخاموش باشند تا مستوجب رحمت پروردگار قرار گیرند .
    بناء سعدی نامبره را بر  بهتر خواندن ویا آهسته خواندن تشویق کرده است ، که خود سعدی آدم واردی به مسئله بوده است .
    واما جنا ب برادر عزیز :
    جناب تان به به غلطی های املائی ، انشائی ، واغلاط متن ومحتوا ی سروده اشاره نکرده  اید تا من میدانستم که جناب تان چیزی در چانته دارید ومرا بهره مند میساختید .
    البته دراین نکته با  شما هم عقیده ام که دانش ، تجربه ، تخصص، وزیاد تمرین کردن وبا معلم وآموز گار خوب سر وکار داشتن و.... . اثر را کامل ویا لا اقل بهتر میسازد .
    و مسلما رعایت کامل نکات دستوری
    واوزان وقوافی وصنایع شع ری وفنون ادبی بر نوشته ها وخاصتا اشعار بسیار اثر دارد وآنرا زیباتر و شیرین تر وملیح تر میسازد . وام ید است همه کسانیکه کار های نوشتار ی میکنند خودرا تکمیل کنند . ومن هم تلاش بندگی را بکار خواهم بست  تا بهتر بتوانم کمی ها وکاستی هارا جبران کنم .

    لیکن بنده فقط توانستم بگویم که:

    «« برگ سب ز است تحفهء درویش»»
    «« چه کند بینـوا همین دارد »»

    والسلام وعلیکم ورحمت الله وبرکاتــــه

    براد ر تان: عزیزی
  • جواد  - سلامی و عذری


    سلام آقا ، من جوادم دوباره بر گشتم تصمیم هم نداشتم برگردم یه چیزی خوندم ورفتم یه چیزی هم محض رضای خد ا گفتم فکر کردم شاید مثلا یه اثر تنبیهی داشته باشد قصدم کوچک ساختن تون هم نبود. آقا صادق هم همچو هدف ی نداشت خوب یه مقداری تند تر نوشت که نوشت اینهمه توپ وتشر چرا؟ شما حالا دنبال اون آقای رو که به یه ا رزش اهانت میکنه ول کردید ویقهء مارو چسپیدید صرف بخاطر اینکه به شخصتون برخورده؟ این انصافه؟ صادق آق ا مثلا به شما چی نوشت که هی بیمعرفت واحمقش میخونیدش وآیینه تو دستش میگذارید؟ فقط به لحاظ اینکه نوشت آقا لطفا با معارف قرآنی یه مقدار سنجیده تربرخورد کنید؟ آخرهر چه نباشه برادر دینی تونه ،الان رفته مسا فرت خیلی حالش بد بود حیونی دلم بهش سوخت بجان خودم هر چه رو الان دارم مینویسم ازو آموخته ام . خیلی ب ا معرفته. بگذریم.
    سواد منو به مبارزه طلبیدید؟ شعرتون کجاش عیب داره؟ کجا با کلمات قرآن سطحی برخورد شد ه؟و.....؟
    من فقط چند تا مورد گنده وبزرگشو بهتون میگم .شما بقول حافظ خودتون حدیث مفصله شو بخونید:
    نخس ت: شما از همون ابتدا بجای اینکه بنویسد ، داستان « هبوط» آدم ، نوشتید داستان «اخراج» آدم.ابن آدمو به یاد اخراج پناهنده های بینوا می اندازه!از نظر شما این دو تا کلمه بار معنایی مساوی دارند؟یعنی مجاز ست همینجوری بی هیج اشکالی اینو بجای اون ،اونو بجای این زد توی یک جمله وبعد هم نفس راحتی کشید ؟
    آنهم و قتی داریم از قصهء قرآنی شعر میسازیم؟ از نظر من کم سواد معنایی همسان ندارند. زیرا اولا «اخراج» ، مع ناش «بیرون کردنه» حالانکه « هبوط» معنای «فرود آمدنو »داره. از کلمهء اخراج تنها میتوان یه حرکت ا نتقالی ویا بهتر بگم یه جابجایی فهمید حالانکه کلمهء «هبوط» متضمن هردو حرکت بعنی هم کمی وهم کیفی هست.د ر کلمهء اخراج مثلا میشود آدمو از طبقهء دوم یه پارتمان اخراج وبفرستند طبقهء بالا تر ، اما در هبوط چنی ن چیزی ممکن نیست یعنی اینکه حتما باید بیایی پایین.وانگهی شما داشتید قصهء قرانی رو شعر میساختید آیا ل ازم نبود همان امانتی رو که بایست رعایت کنید رعایت میکردید ؟ یعنی اینکه به شکل ظاهری آیت دستبرد نمیز دید ؟
    آخر این قصه های قرآنی خیلی عمق دارند وکلمه های هم که دراونها ازجانب خدا بکار رفته بسیار دقیق انتخاب شده اند یعنی همینجوری الکی نیستند وبه همین سادگی وآسونی نمیشه ازشون شعرساخت. خیلی زحمت داره خیلی آدم باید چیزه دست باشه در غیر اون ،تغییر لفظ ،تغییر معنا رو بوجود میآره.

    دو: سخنانی رو که شماا ززبان خدا آنهم بنقل از قرآن خطاب به آدم وابلیس درشعر خودتون جاداده اید مطمنید که همه شون سخنان خود خ داست آنهم بدون تغییر وتصرف ؟
    آقای نازنین،
    اشتباهات متعدددیگری هم درسرودهء تون هست که عجالتا از ذکر ش ون درمیگذرم اعم از اشتباهات دستوری، صرفی، عروضی و... ولیکن من بنا ندارم همه رو برشمارم، اما اگه چنان که لازم بدونید در خدمتم.
    مطلبی رو که خوب شد یادم نرفت وباید بگویم اینستکه صادق آقاقبل از رفتن بمساقر ت وصیت کرد عوضش از شما عذر بخواهم ، انشاءالله که خواهید پذیرفت. مومنین نباید از هم کینهء بدل داشته ب اشند درغیر آن از صف موءمنین بیرون اند.

    برادرتون
    جواد
  • ناشناس


    جواد جان عزیزم !
    برایت سلام میگویم
    خوشحال هستم که جواب نوشتی واز محتوای نوشته ات در یافتم که م ا شاء الله آدم دین داری بوده وبر اساس اخلاص دینی مطالبی نوشتی واین نهایت ادب واحترام ودقت تان را در مسایل دینی میرساند .
    وازین بابت نوشته ات را پسندیدم وبر احساس دینی اسلامی واخلاقی ات احسنت گفتم.
    وازجانب من هم صادق جان زاسلام گفته واگرنوشته ام اورا مکدر ساخته باشد از ایشان پوزش می طلبم .
    وخداو ند ایشان را از مسافرت بخیر وسلامتی به خانه وخانوادهء شان برگرداند .
    واما در مورد اشارات ادبی تو ا ی عزیز برادر
    باید عرض کنم که:
    1- به مسئله اخراج وهبوط را اشاره کردید .
    باید عرضکنم در مورد هبوط که به معنی فرود آمدن -
    پائین آمدن ونزول کردن معنی میدهد . درینجا فعل حالت اختیاری دارد ودر حالیکه در اخراج حالت اجبار وتهدید واخطار را دارد یعنی بیرون کردن -
    کشیدن - وبدر کردن معنی میدهد.
    البته ا گر تو برادر عزیز دلم قصه ها ی قرآنی را مطالعه کرده باشی ، حضرت آدم علیه السلام به میل ورغبت خود ا ز بهشت بدر نشد ند. بلکه بواطه ء فریب شیطان وقتی برخلاف دستور وامر خداوند بدرخت ممنوعه نزدیک وازمیوه ء آن درخت خوردند مورد عتاب الهی قرار گرفتند - واین مسئله خبط انسانی خود حکمت بالغه ای دارد برای انسا نها که محل سهو ونسیان بوده واز خطا وگناه معصوم نیستند میرساند . البته بغیر از پیامبران دیگر مردم حت ی محل گنا ه خرد وبزرگ نیز میتوانند قرار گیرند .
    واین از خطای حضرت آدم علیه السلام بود .
    ومسئله ا خراج هم با متون تفاسیر قرآنی تذکار یافته است . وحضرت آدم طبق روایات بابت خطای که کرده بودن فریاد وفغ ان شان در برابر الهی بلند شده بود ئخداوند برای اینکه توبه ای آدم رابه پذیرد آن دعای مبارکه ء عنوان منظومه را که آیات قرآنی است به حضرت آدم علیه السلام نازل شد تا بخوانند ومورد عفو وبخشش پوردگار قرار گرفتند . اما بر آدم فرمان برآمدن از بهشت صادر شده بود .
    وا ازا ینکه نسبت به محبتی که جناب تان به اولین پیامبر واولین پدر خود داشته و داشتید، میدانم استعمال این واژه ء اخراج گران تمام شده است واحساس تانرا نیز درک میکنم . اما دربحث مسایل دینی مسئلهء رودرواستی وجود ندارد . وحقایق آنچه وا رد است باید بان اعتقاد وباورداشت .
    2- شما باز هم از نکات املائی وانشائی ومسایل عروض وقافیه یاد کردی د اما متاسفانه باز برادر خودرا از اندوخته های تان بهره مند نساختید .
    3- در مورد بر داشت واستفاده از متون قرآنی مستلزم داشتن استاد وآموزگار است ومن هم خود را قطعا وابدا ازین امر مهم بی نیاز ندانسته وح تی وقتی بحث های دینی ومطالب قرآنی را درنوشته استفاده میکنم دیدگاه های علما وخا صتا دانشمندان علوم تفسیر را مد نظر دارم.
    من از حسن نظر وعلاقه ء تان به مسایل دینی جدا ابراز خرسندی میکنم وبرای شما ج وانان با ایمان مباهات میکنم.
    عزیزم دست ترا می فشارو ومانند یک برادر مسلمان ترا در اغوش گرم برادرا نه میگیرم وبا خودت خدا حافظی میکنم .
    ایمل ادرس من هست اگر قصد ادامه صحبت داشتی خوش دارم با تو هم صحبت شوم . چون قلبت پاک وحلاوت ایمان در دلت موج میزند .
    والسلام وعلیکم ورحمت الله وبرکاته
    برا در ت - عزیزی
  • عزیزی  - ابراز سپاس از جواد جان


    جواد جان عزیزم !
    برایت سلام میگویم
    خوشحال هستم که جواب نوشتی واز محتوای نوشته ات در یافتم که م ا شاء الله آدم دین داری بوده وبر اساس اخلاص دینی مطالبی نوشتی واین نهایت ادب واحترام ودقت تان را در مسایل دینی میرساند .
    وازین بابت نوشته ات را پسندیدم وبر احساس دینی اسلامی واخلاقی ات احسنت گفتم.
    وازجانب من هم صادق جان زاسلام گفته واگرنوشته ام اورا مکدر ساخته باشد از ایشان پوزش می طلبم .
    وخداو ند ایشان را از مسافرت بخیر وسلامتی به خانه وخانوادهء شان برگرداند .
    واما در مورد اشارات ادبی تو ا ی عزیز برادر
    باید عرض کنم که:
    1- به مسئله اخراج وهبوط را اشاره کردید .
    باید عرضکنم در مورد هبوط که به معنی فرود آمدن -
    پائین آمدن ونزول کردن معنی میدهد . درینجا فعل حالت اختیاری دارد ودر حالیکه در اخراج حالت اجبار وتهدید واخطار را دارد یعنی بیرون کردن -
    کشیدن - وبدر کردن معنی میدهد.
    البته ا گر تو برادر عزیز دلم قصه ها ی قرآنی را مطالعه کرده باشی ، حضرت آدم علیه السلام به میل ورغبت خود ا ز بهشت بدر نشد ند. بلکه بواطه ء فریب شیطان وقتی برخلاف دستور وامر خداوند بدرخت ممنوعه نزدیک وازمیوه ء آن درخت خوردند مورد عتاب الهی قرار گرفتند - واین مسئله خبط انسانی خود حکمت بالغه ای دارد برای انسا نها که محل سهو ونسیان بوده واز خطا وگناه معصوم نیستند میرساند . البته بغیر از پیامبران دیگر مردم حت ی محل گنا ه خرد وبزرگ نیز میتوانند قرار گیرند .
    واین از خطای حضرت آدم علیه السلام بود .
    ومسئله ا خراج هم با متون تفاسیر قرآنی تذکار یافته است . وحضرت آدم طبق روایات بابت خطای که کرده بودن فریاد وفغ ان شان در برابر الهی بلند شده بود ئخداوند برای اینکه توبه ای آدم رابه پذیرد آن دعای مبارکه ء عنوان منظومه را که آیات قرآنی است به حضرت آدم علیه السلام نازل شد تا بخوانند ومورد عفو وبخشش پوردگار قرار گرفتند . اما بر آدم فرمان برآمدن از بهشت صادر شده بود .
    وا ازا ینکه نسبت به محبتی که جناب تان به اولین پیامبر واولین پدر خود داشته و داشتید، میدانم استعمال این واژه ء اخراج گران تمام شده است واحساس تانرا نیز درک میکنم . اما دربحث مسایل دینی مسئلهء رودرواستی وجود ندارد . وحقایق آنچه وا رد است باید بان اعتقاد وباورداشت .
    2- شما باز هم از نکات املائی وانشائی ومسایل عروض وقافیه یاد کردی د اما متاسفانه باز برادر خودرا از اندوخته های تان بهره مند نساختید .
    3- در مورد بر داشت واستفاده از متون قرآنی مستلزم داشتن استاد وآموزگار است ومن هم خود را قطعا وابدا ازین امر مهم بی نیاز ندانسته وح تی وقتی بحث های دینی ومطالب قرآنی را درنوشته استفاده میکنم دیدگاه های علما وخا صتا دانشمندان علوم تفسیر را مد نظر دارم.
    من از حسن نظر وعلاقه ء تان به مسایل دینی جدا ابراز خرسندی میکنم وبرای شما ج وانان با ایمان مباهات میکنم.
    عزیزم دست ترا می فشارو ومانند یک برادر مسلمان ترا در اغوش گرم برادرا نه میگیرم وبا خودت خدا حافظی میکنم .
    ایمل ادرس من هست اگر قصد ادامه صحبت داشتی خوش دارم با تو هم صحبت شوم . چون قلبت پاک وحلاوت ایمان در دلت موج میزند .
    والسلام وعلیکم ورحمت الله وبرکاته
    برا در ت - عزیزی
نوشتن نظر
Your Contact Details:
 
Comment:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img]   
Security کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

آخرین به روز رسانی در يكشنبه ، 16 اسفند 1388 ، 12:15
 

آرشـیف مطالب خــــاوران


آرشیف مطالب خاوران
آرشیف مطـــالب خــــاوران

TOLO NEWS 25.05

KANKAASH 25.05

تاجیـکان درگـذرگـاه تاریــخ


پروفیســور رســـول رهیــن
تاجیــــکان درگـــذرگــــاه تــاریــــخ
پروفیســور رســـول رهیــن

تجـــزیه بهتـــرین گـــزینـــه بــرای...


تجـــزیه بهتـــرین گـــزینـــه بــرای صلـــح وثبـــات
تجـــزیه بهتــرین گـــزینـــه
بــرای صلــــــح وثُبــــــــات
Comments 425

سـرگذشت زبـان فـارسی دری


سـرگذشت زبـان فـارسی دری 

ســرگـــذشت
زبـــان فـــارسـی دری

تعداد آنلاین

سایت پذیرای 46 مهمان آنلاین


قدرت گرفته از Soltia!. XHTML and CSS.