Khawaran.com نشریهء سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی افغانستان


Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607

Warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: regular expression is too large at offset 46 in /var/www/vhosts/khawaran.com/httpdocs/components/com_comment/joscomment/utils.php on line 607
اســـپنتا در راســـتای بیــــگانه ســــتیزی PDF پرینت ایمیل
مقـــــــالات - ســـــیاسی
نوشته شده توسط نوراحمد رجاء   
شنبه ، 31 ارديبهشت 1390 ، 00:34

 اســـپنتا در راســـتای بیــــگانه ســــتیزی  بنــام خــدا

 پس از اظهار نظر لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه آمریکائی که : (ایجاد چند پایگاه در افغانستان می تواند ارتش این کشور را در مقابل طالبان بیمه کند، همچنین می تواند پیامی برای پاکستان باشد مبنی بر اینکه طالبان دیگر نخواهند توانست به افغانستان باز گردند و این پیام رفتار پاکستان را عوض خواهد کرد).نوراحمد رجاء
 هرچند متعاقبا این اظهار نظر از سوی فرستاده موقت امریکا درامور افغانستان وپاکستان به توجیه گرفته شده چنین اظهارداشت : (آمریکا هیچ تصمیمی به ایجاد پایگاه های دائمی در افغانستان ندارد، ولی او تاکید کرد که همکاری درازمدت میان افغانستان و آمریکا ادامه خواهد داشت).

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2011/02/110208_k01_karzai_us_base.shtml

 اماهمواره تصامیم و اقدامات امپریالیزم امریکا براساس دوگام به جلو ویک گام به عقب اتخاذ وسپس درمرحله بندی های زمانی وکسب مجموعه ی از نظرات زمامداران ویا آرای عمومی به همان صورت تطبیق میگردد.

بدون شک پایگاه دایمی امریکا در افغانستان بهمان صورت دلبخواه امریکا تهیه وتدارک میگردد؛ مادرکشوری زیست داریم که استقلالش با استقلالیت سایرکشورهاتفاوت داشته، وازادی بیانش به پاداش معامله گری که (توهرچه میخواهی بیندیش؛ بگو وبنویس) وماهم هر آنچه خواستیم وتصمیم گرفتیم بمنصه تطبیق وعمل قرارمیدهیم وبیان تو بقول سیمین بهبهانی که :

آوای شما؛ حیف که از نای شما نیست
وز نای شما گر بود آوای شمانیست

بانگی است که سوداش توان کرد بدانگی
زین بیشترک ارج به کالای شما نیست

آنروز که فریاد روا بود نکردید
امروز دیگر عربده با یای شما نیست

 

 نظام حاکم بر این کشور بر اوزان تاریخ چند بُعدی است؛ زمانی شخصی وگاهی دیگر خانوادگی وآنگاه که پافراترمینهد شیونیستی را تداعی کننده است؛ واوجنای این نظام درلباس دموکراسی به این اختصاص می یابدکه باپوشش قبیله؛ همان قبیله خودبزرگ بین وخودکامه؛ قبیله به اصطلاح بزرگ؛ قبیله که اجازه نداد این کشور نظام انسانی را به پیشگاه انسانیت تقدیم بدارد؛ آرمان گرائی این قبیله تنهادربدست داشتن قدرت دردست های قبیله؛ به انتها آمال وآرزوهایش جامه عمل میپوشد.

 بدورماندن ازقافله تمدن؛ وهمنوانبودن باجامعه انسانی؛ بیدادگری وبیعدالتی؛ وابسته بودن همیشگی؛گرسنگی وبیکاری؛ نداشتن سواد؛ وتحصیلات؛ گسترش زرع وکشت مواد مخدره؛ فساد اداری؛ بی بند وباری ودر راس آن ارتشاء که اغلبا از راس تا تای تمت؛ به آن مصروف ومشغولند؛وهزاران درد بیدرمان مردمان این سرزمین خلاصه به این میگردد؛ که عفریت ودجال مردی مزدور و وابسته به بیگانه؛ باید از این قبیله بر راس کار قرار داشته باشد.

 شیونیست ها وسردمداران قبیله میخ محکمی بر بساط این نظام پوسیده کوبیده اند؛ابوجهل های که در ابوجهل خانه؛ ابوجهل (عمرو بن هشام بن مغیره) نمیتوان سراغ گرفت به خر وخروار درطویله خانه شیونیست هاموجودیت دارند؛ وهمواره درکمین فرصت اند؛ تاهرگاهی بتوانند هم از آخور بخورند وهم از خریطه.

قانون نافذه این کشور؛ پس از همه تصامیم لازمه دستخوش تغییرات فردی ویاقبیله ئی میگردد؛ تاشان وشئونات که درقبیله نیست درنام قبیله موجودیت داشته باشد.

دریک چنین موقع وموضع همسایگان بزرگ ما که بزرگی را تنها در نام یدک کش اند؛ و بدون شک در جهت نفاق افکنی وبهره گیری از نفاق حد اکثر استفاده را میبرند؛ به منافع آز مندانه ی خود آزمندانه ترمی اندیشند؛وهرگزنمیپذیرندکه روزنه امید ازناحیه صلح و وحدت ملی ویا باسرکوبی مخالفین ویا بادستاورد بین المللی در کشورما ایجادگردد.

وحتی هرگاهی خود آتش بیار معرکه اند؛ وهرگروه مخالفی که درگذشت زمان به سقوط مواجه گردد؛ عزا وشیون ومرده داری وجایگزینی مرده را خود بدوش میگیرند؛ تامبادا کشور وملت ما به صلح دست یابد وآرامش به این کشوربرگردد.

جسارت همسایگان ما تابدان حدی پیشرفته ونفوذی را دارا میباشد که بدون رعایت اصول دیپلوماتیک دستور امر ونهی راصادرمینمایند به گوشه ی از این اوامر توجه فرمائید:

 

یافته های بی بی سی از مذاکرات اخیر رهبران پاکستان و افغانستان

بی بی سی دریافته است که دولت پاکستان مخالف ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان است.

استدلال پاکستان این است که آمریکا دیگر توان حضور موثر و مفید در منطقه را ندارد و اتکای بیش از حد افغانستان به آمریکا، سبب خواهد شد تا افغانستان همکاری کشورهای همسایه خود را از دست دهد.....

 

اما یک منبع آگاه دیگر افزون بر این موارد به بی بی سی گفت که پاکستان خواستار نقش کلیدی تری اقتصادی در افغانستان نیز هست و نخست وزیر پاکستان از آقای کرزی خواسته است که باید به شرکت های پاکستانی در استخراج معادن افغانستان اولویت داده شود.

برخی از منابع و رسانه ها گفته که در این دیدار پاکستان همچنین خواستار نقش کلیدی و مستحکم پشتونهای افغانستان در نهادی های امنیتی شده است و همچنین آقای گیلانی تاکید کرده است که وضعیت کنونی ناشی از دخالت های آمریکا و هند در امور افغانستان است.

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2011/04/110426_l09_afghanistan_pakistan_talking.shtml

 

'ایران با ایجاد پایگاه های دائم آمریکا در افغانستان مخالف است'

یک دیپلمات ایرانی در افغانستان گفته است که کشور متبوعش مخالف تاسیس پایگاه های دائم نظامی آمریکا در افغانستان است.

سعید زینتی، سرکنسول ایران در مزار شریف در دیدار با استاندار/والی سمنگان گفته است که همسایگان افغانستان نسبت به حضور دائم نظامیان آمریکایی در افغانستان تردید و شرط و شروطی دارند.

معاون وزرات امور خارجه افغانستان گفت: "ما به آنها تعهد کردیم که هیچ گونه توافقی (با آمریکا) صورت نخواهد گرفت که به ضرر همسایه های ما باشد."

به گفته آقای لودین افغانستان با همسایه های خود مشورت می کند، اما در نهایت اینکه با کدام کشورها همکاری داشته باشد، تصمیمی است که مربوط به افغانستان است و براساس منافع مردم افغانستان اتخاذ خواهد شد.

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2011/04/110422_l23_afghanistan_iran_us_fours.shtml

 

به گفته آقای لودین معاون وزارت خارجه (افغانستان باهمسایه های خود مشورت میکند) یعنی از آنها اجازت میطلبد تاازآب های کشور خود این ملت استفاده بکند یادربست آنهارا دراختیارکشورها وملت های بیگانه قرار دهد؟.

به این میگویند : ظرف بزرگ وظرفیت کم.

 روند روزگار وزندگی روزمره ملی که گره خورده برحاکمیت نااهلان درسرنوشت مردم است؛ چنان روزنه را گشوده است که :گویااین ملت؛ ملت مصرفی است؛ نه نظام دارد؛ نه رجال سیاسی؛ نه تجارت دارد ونه متخصصینی در تجارت؛ نه اراضی به کشتزار دارد؛ نه کارگر ونه کشاورز؛ عموم این ملت مجروح اند وبیمار؛ عاطل اندوبیکار؛ وزمامداران آن مردمانی اند علیل؛ علیل فکری؛ عنین در رهبری؛ عنین درنظام؛ علیل درهنر؛ اما این علیلان وعنینان درجمع سرمایه واختلاس وبیرون راندن سرمایه های ملی از قطار پرقدرت تر و باظرفیت ترند؛ و از روباه حیله گرتر.

درچنین بحبوحه ورستاخیزی؛ اگرصدای ازحلقومی بلند گردد؛ وداد این ملت واین کشور را بدوش گیرد تاصدای زنده بودن ملت وغرورملی را به جای برساند؛ بدون شک باید مورد ارزیابی وتفقد قرارگیرد.

 علمبرداری انسان در رسالت واصالت او است؛ وقتی داکتر رنگین اسپنتاصدای به بلندای خواست مردم بلندمیکند؛واو میخواهد از این کشوری که تا خرخره وابستگی هایش به همسایه و غیر همسایه آشکار است؛واین ملت واین کشور؛ اگر هرچه نداشته باشند؛ وابستگی را زمامداران آن به پاداش آورده اند؛ واسپنتا بانفی این دستاورد برآن است تادرکنار ملت ومردم خود استثنای شخصیت های غیر وابسته بودن به بیگانه راثابت بسازد؛ جای دارد تاگفته های اورا که :

(با آمریکا پیمان می بندیم، با همسایه ها مشورت نمی کنیم)

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان گفته است که کشورش در نظر ندارد در مورد امضای پیمان استراتژیک با آمریکا، با کشورهای همسایه مشورت کند.آقای اسپنتا که در جلسه عمومی مجلس نمایندگان افغانستان صحبت می کرد گفت کشورهای همسایه افغانستان "حق وتوی" این پیمان را نخواهند داشت.او گفت، آنچه برای افغانستان اهمیت دارد، منافع ملی این کشور است که باید در پیمان استراتژیک با آمریکا تضمین شود.

 آقای اسپنتا به اعضای مجلس گفت: "می خواهم تاکید کنم تا زمانی که مدیریت گفتگوها را من برعهده داشته باشم، هیچ حق وتویی به هیچ یک از کشور های همسایه داده نخواهد شد."

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2011/05/110516_k01_spanta_usa_relation.shtml

 

 آنچه قابل وصف است؛ روح بیگانه ستیزی اسپنتا در کنار دانش وبرائت داشتن از اختلاس ودزدی در دوران کاری او است؛ اموری که به ندرت وخاصتا در بین اعضای کابینه بصورت انگشت شمار قابل رویت است؛ تمجید دیگری که باید از او درگفته آید : اسپنتا به اساس چاپلوسی وتملق گویی که قاعدتا درپیشگاه زمامدار بهاء وارزشی دارد؛ وبسا کسا که از این رویه به مقام وثروت رسیده اند؛ دست نیازیده است؛سنت مرد بودن وسنت انقلابی بودن اصل حفظ شده ای دراو است؛او همواره باطالبان وهمسایگان طماع برخوردی متقابل ودرخور تحسین داشته است.

اسپنتا واقف وآگاه است که همسایگان تحمل دیدگاه اورا ندارند؛ وتجربه سختی از گذشته کاریش در این زمینه دارد؛ اما برای یک مردی که میخواهد بخواست ملت وبه اعتبارکشورش حیثیت وآبروی از دست رفته را بازگرداند؛ هرگز زد وبندهای بیگانگان نمیتواند اورا از فکر وعمل وراهش بازدارد؛ خواه تنهابماند؛ ویااینکه افکار قشر آگاه ودلسوزوبامسئولیت را باخود داشته باشد.

راه درپیش گرفته اسپنتا همان راه (مسعود بزرگ) است که جانش را بقربانگاه شهادت پیشکش نمود؛ همان راه؛ نفی طالبان و زدودن آثار فوج و آی اس آی پاکستان وسایربیگانگان ازکشور؛ اسپنتا ازموقعیت وجایگاهی کاریش حد اکثر استفاده را به نفع مردم وکشور خود گام برمیدارد؛ هرکه درکنارطالبان ودرتحت اوامرپاکستان نیست دراین برهه درکنار اسپنتا قرار دارد؛ اسپنتا دل بسیاری از مردم را باخود دارد؛ او تنها نیست وماهم باید دراین عرصه درکنار اوباشیم که هستیم.

که بقول عطار - مختار نامه:

گرمرد رهی همدم وهمدردم باش
پس زن صفتی مکن یکی مردم باش

انکارِ چه میکنی بیا ا گــر مرد ی
هم زانوی من دمی درین دردم باش

نوراحمد رجاء

30-2-1390 برابربا20-5-2011،

این ایمیل آدرس توسط Spambot ها محافظت شده، برای مشاهده آن باید جاوا اسکریپت را فعال کنید

 

 

 

Advertise your business here. Click to contact us.
  • حکیمی
    سلام: من خوب به یاد دارم که اقای اسپنتا دریکی از مصاحبه هایش گفته بود که من به دموکراسی وعدالت اجتما عی معتقد هستم .همچنان درمصاحبه دیگرش به صراحت یادآورشد که هرگز طالبان یعنی تروریستان را همانند کرزی برادر نخواهم گفت. اینک موصوف درمصاحبه اخیرش یاد آوری نممود که به همسایه های افغانستان هرگز حق ویتو د ر رابطه به منافع افغانستان نمیدهم.
    چنین صراحت کلام ودفاع از ارزش های وطن ناشی از نقطه نظر ایدیولوجی کی آقای اسپنتا بوده وشایسته تقدیر و سزاوار تحسین بوده امیدوارم که همچو اشخاص درجمع اسپنتا افزون باد.
  • kamalludin kamal
    salam dustane grami!ba nazare banda agar Aqae Espanta yak gau az mardi wa shahaamat dar wogodash bas had bayad bad azin aqebe seysat wa chawki ra rehaa karda wa berawad passe kodam masrufeyate digar!da r ghaire aan fardaa barayash naawaqt khwahad bud(ensane dida darai, besharm watanfrosh wa chapaluss manande Espanta shayad yaki dar dunya bashad)
    ba sepasse be payan az saite bzorge Khawaran wa digar dustane aziz
    kamalludin kamal
  • ,watandar

    جناب آقای رجاء سلام!
    چنین نوشته های از حیثیت و بزرگی شما میکاهد. هر دوجنبه نوشته شما مردود است. نه باید چیزی بنام قبیله کوبیده شود و نه هم بایداز انسانهای مزدوری که دم از آزادگی میزنند دفاع صورت بگی رد. آنانی را که تو قبیله میگوئی برادران هم عقیده تو هستند و بد ترین آنهااز غلام بچه های مانند اسپنتا که تو بدفاع و تشهیر آن برخاسته ای بهتر هستند. بدا به حال ملتی که قلم بدستان شان سوته بدستاتی بیش نب اشند و عقده ها و نا آگاهی های خود را بنام تحلیل بروی کاغذ بریزند. چه خوب است که اشعار سیمین بهبهانی برای خود شما زمزمه شود که :

    آوای شما؛ حیف که از نای شما نیست
    وز نای شما گر بود آوای شمانیست

    ب انگی است که سوداش توان کرد بدانگی
    زین بیشترک ارج به کالای شما نیست

    آنروز که فریاد روا بود نکردید
    امروز دیگر عربده با یای شما نیست

    برادرم ! اگر قبیله که حدود نیمی از نفوس افغانستان را میسازد بد باشد باور کنید که اسپنتا هم چندان آدمی نیست که لیاقت دفاع را داشته باشد . خود را با این توصیف های بیهوده ملوث نسازید تا از ارزش نوشته های شما بعنوان یک آدم مسلمان و انقلابی و پاک طینت کاسته نشود.
    ما نمی توانیم اسپنتا را رهرو مسعود شهید بدانیم. با وجودیکه مسعود اشتباهات بزرگی داشته است باز هم از اسپنتا بهتر بوده است چون انسان معتقد و مسلمانی و آزاده بوده است. اگر شهید مسعود با آغاز جنگ های کابل قوای خود را از مرکز خارج میکرد و یا اینکه به مردم دیگری هم که در راه آزادی افغانستان فدا کاری نموده بودند حقی قایل میشد هر گز سرنوشت جهاد و جهاد گران مسلمان افغانستان به این جا نمی کشید. همانطوریکه ق بیله انحصار طلب بود مسعود شهید هم بغیر از ا طرافیان خود کسی دیگری را دوست نداشت و فکر میکرد باید هما ن ولسوالی پنجشیر افغانستان را اداره کند. اما با آن همه کمبود هایش سگ او از اسپنتای که شما بدفاع از ا و برخاسته اید بهتر بود.
    حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس
  • حاجی اخگر- کانادا  - ازافغانستان دست بشو
    بايک گل بهارنميشودامروزوزارت معارف ، برخی دانشگاه های مادروکليدی ، وزارت حج واوقاف ،رياست امنيت ملی ، محاکم ودرکه دولت فابريکه طالب سازی شده حالاديگريک يادوسپنتاچه کرده ميتوانندامروزدرمدارس ومساجد، در مکاتب ومراکزعلمی وتعليمی وفرهنگی افکارقومی وطالبانيزه سازی تدريس ميشودوروحيه مبارزه باکسانيکه طرفدار برگشت حاکميت طالبان نيستند ديگرنيروهای امنيتی هيچ انگيزه ای برای مبارزه بادشمن ندارندچون کسی راکه ما وتودشمن ميگوئيم حکومت بعنوان دوست وبرادرمعرفی کرده است بنابرين امروزافغانستان را استخبارات پاکستان و ايران وانگريزازطريق ستون پنجم خودرهبری ميکندوکرزی فقط سخنگوی أنهاست
  • ناشناس
    مالیدید وخوب مالیدید ، نمی گویم چی را
    مشوره با همسایه بیگانه ستیزیست و....
  • علی
    آقای رجاء این نوشته شما که نه کرسی فلک را زیر پا نهاده و بر رکاب اسپنتا بوسه زده اید واقعاً شما را زبون نشان می دهد ، همین اسپنتا که غلام بچۀ دربار بود باز خودش و خانمشبه یکی از اعضای فعال سازمان رو ا و جیره خوران آی اس آی در آمدند این ماویست هزار چهره با کرزی و فاروق وردک و ملا ضیعف به دربار ملکه الیزابت رفته به میز مذاکراه نشست و برای طالبان این برادران با راضی کرزی نماینده گی در ترکیه باز کرد و الحان در پارلمان رفته است که امریکا کمک های خود را مستقیم به دولت مافیایی و پاکستانی کرزی بدهد تا آنها به مصرف برسانند ، بدینوسیله باید کمک های امریکا به دسترس برادران ناراضی کرزی و خانواده اش و ج یب اسپنتا به مصرف برسد و شاید اسپنتا چیزی هم برای شما آقای رجا وعده کرده باشد سایت جرمن انلاین وافغ ان ملتی ها هم برای این لک بخشی اسپنتا مداحی کردند وشماهم، نکند خدایی نخواسته شما هم وارد معامله شده اید ؟
  • ناشناس
    آقای رجاء
    بااین ثنا خوانی که از جناب اسپنتا به عمل آوردید حیفم می آید دیگر شما رادر قطار کسانی قرار دهم که برای آزادی کشورشان از دست بیگانه رزمیدند. آدمی که در ملاء عام به جهاد ومبارزهء یک ملت توهین ک رد وسابقهء اعتقادی وگذشتهء اش بر همه آشکار است اگر قابل سرزنش نباشد سزاواز مدح وثنا هم نیست . از شما می پرسم همین ایشان نبودند که خلاف راءی پارلمان به صندلی وزارت چسپیدند واعتنای به رای عدم اعتماد نما یندگان ملت نکردند؟ حالا چطور شده که باز برای خوش خدمتی کردن به باداران شان از سپر پارلمان استفاده می کنند ورای پارلمان را برهان قاطع می پندارند؟ من طرفدار طالب جانی نیستم ، معاذالله ! اما جنایت طالب ر ا دلیلی بر پناه بردن به اسپنتا وامثال اسپنتا هم نمی دانم.
  • ناشناس  - حکیم
    با عرض سلام خدمت شما آقای رجا!
    بیاد دارید که همین اسپنتا فرمود
    یک سنگ فروش را قهرمان ملی معرفی می کنند
  • ناشناس

    نگو که کی گفته ، بگو که چه گفته . به نظر من آقای نویسنده از واقیعت بیگانه ستیزی دفاع می کند که اسپن تا گفته است ،نباید جاهلانه
    بر خورد نمود و اسپنتا را با سگ این و آن برابر دانست . بزرگش نخواند اهل خر د ،که نام بزرگان (حتا کوچکان ) به زشتی برد .
    حال سوال اینجاست که : آیا به منافع ملی افغانستان است که در موارد مسایل داخلی اش با همسایگانی با این حد مغرض مشورت بکندیا نه ؟
    اگر دوستان منتقد روی این مورد مکث میکردند چیزی به آگاهی ما افزوده می شد ، از فحش که چیزی نمی شود یاد گرفت . آنهایی که با حروف
    رکی ک شخصیت یک فرد را ترور میکنند اگر مرمی هم دست شان بیاید این کار را انجام خواهد داد . این درست است که سابقه زندگی یک شخص
    در پرتو اندیشه هایش ارزش دارد ،ولی آنهایی که اسپنتا را از سگ مسعود کم میدانند یق ین که هم کاسه اش فهم جان را فرشته می خوانند .مولوی می گوید
    میم و واو میم و نون تشریف نیست لفظ مومن از پی تعریف نیست
    اسم خواندی رو مسما را بجو مه به بالا بین نه ان در آب جو
    هیچ نامی بی حقیقت دیده ای یا ز گاف لام گل گل چیده ای . . . ( بشارت )
  • پری

    به "وطندار": توکه لواطه کاران قندهار را آزادیخواه میخوانی و یا وطنفروشان قدرت طلب قبیله گرا را نصف نفوس وطن ما حساب میکنی؟؟ اولاً روی کدام حساب و کتاب تو این صرف ایده ای بی اساس را بیان میکنی که قبیله ها نصف نفوس هستند؟؟ دوم تو بسیار کچکتر ازآنی که نام مسعود را برزبان برانی؟ و یک مشت قبیله گ را های که در دوران جهاد صرف برای هدف دال خور ها تفنگ گشتاندند آزایخواه خطاب کنی؟؟ زیرا مسعود ریاست د ولت وقت رابرای خود انتخاب نکرده بود که دزدان قبیله راهم سهمی بدهد!! تو چرا جرئت گفتن حقیقت شوم گلبدی ن را نداری که او اصلاً به هیچ منطقی آماده ای قبول اقوام غیر پشتون را در حکومت مجاهدین پذیرا نشد و فق ط کابل را زیر باران راکت آی اس آی قرارداد و بیرحمانه و کورکورانه فقط مردم بی دفاع را هدف قرارد داد آ یا حقیقت غیر از این بود؟؟ اگر وجدان میداشتی خو میگفتی که گلبیدین اصلاً نوکر و مزدور پاکستان و سیاه ب ود و برای شان کارکرد تا پیروزی آزادیخواهان وطن مارا به بدنامی بکشاند. این گلبیدین بود که باید موقف ن خست وزیری را که مقام کمی نبود می پذیرفت و دست به قتل عام مردم نمی زد!! واقعاٌ آرزو میکردم تو منافق ر ا تشناسم و همه خیانت های قبیله گراهای مستبد را درجریان طول تاریخ اشغال وطن ما توسط شما قوم ستم پیشه اسرائیلی یک بیک بشمارم!! اگر ذره ای از وجدان با تو باشد باید اعتراف کنی که گلبیدین منافق حتی مقام نخ ست وزیر را هم قبول نکرد و فیر راکت های کور او در همان موقع حساس باعث پیروزی باداران گلیبدین شدو وطن ما بسوی اشغال امروزی و بدبختی ابدی مردم ما کشانده شد!!!من میدانم که گلبیدین بهدف اش که شرایط امروزی است رسید!!!
  • jelaniQ hotmail.com  - jelani
    این برادر حیا نمیدارد
    شرم هم از خدا نمیدارد
    افتخارش جهاد پیشین است
    کس به او اعتنا نمیدارد
    ریش از بهر فتنه مانده ولی
    درد را ریش دوا نمیدارد

    جیلانی نوری
  • ناشناس

    آقای ناشناس
    نثر تان زیبا بود اما منطق تان ؟ ابداََ
    هیپکس نمی گوید همسایه ها مغرض نیستند اما با هیچ م نطقی هم پدیرفتنی نیست که امریکا فقط برای خدا وبه خاطر خط وخال وچشم وابروی ملت مسلمان افغانستان این ه زینه های گزاف بدوش بکشد. اگر سخن زدن مردانه با همسایه نشانهء مردیست ، تسلیم کردن دودستهء وطن زیر نام پیمان استراتیژیک به یک ابر قدرت هم چیزی غیر از وطنفروشی نمی تواند باشد. چه تفاوت است بین پیمان حزب دموکراتیک خلق با شوروی وپیمان استراتیزیک با امریکا؟ چا کارمل را وطنفروش واسپنتا را « بزرگان» می نامی د؟ مگر این زادهء سنخیت فکری نیست؟ بیگانه بیگانه است چه همسایه چه غیر آن. تفاوتش این است که یک با دشن ه می کشد دیگری با پنبه؟ در پرتو این همه دموکراسی!!!! از ده سال به این سو جز ابتلای به تریاک وفساد اظ هر من الشمس جیز دیگری به ما دادند؟ لطفاََ طالب خطابم نکنید که از نامش به من تهوع دست می دهد ولی پرسش ی دارم : ما ملت بد بخت باید الی ماشاالله بین بد وبدتر یکی را انتخاب کنیم؟ در خود این ملت آن قدر پتان سیال وعرضه وجود ندارد که خود از خودش دفاع کند؟و پرسش دیگر : بدون رضایت همسایه ها وجود یک ابر قدرت « که طرح های خودش را دارد وابداََ به طاس ما چیزی نمی اندازد» مشکلی بر مشکلی بر مشاکل نمی افزاید؟ همین که پیمان استراتیژیک امضا شد همه کور وکر وسنگ وچوب می شوند؟ من آدم سیاسی نیستم ، شما که هستید به لحاظ خدا پاسخ دهید
  • نوراحمد رجاأء



    بنام خدا.
    دوستان مبصر! صحت وسلامتی وموفقیت شمارا ا زخداوند بزرگ مسئلت دارم.
    خرسندم که نوشته ام مور د ارزیابی تان قرارگرفته ؛ تقدیر؛ راهنمائی ویانقد کردن درنویسنده اثر خوبی دارد ومن از انتقاد شما حد ا کثر استفاده را میبرم؛ که بقول معروف وتکیه کلام دائمی ام :
    من به عجز وقصور معترفم نه چو نادان اح مق وخرفم.
    هرنوشته را درموقعیت سیاسی آن باید به برسی بگیریم ؛ درشرایط کنونی که طالب پس از کلی حملات ا نتحاری باآن عملکرد دوران غاصیبیت خود در یک قدمی غصب ویاکسب قدرت قرار دارد؛ فعالان سیاسی کشور یادر صد د آوردن طالبان قراردارند ویا پی درپی به طالبان امتیاز میدهند؛ درچنین موقع؛ سکوت وبلاتکلیفی در راس ا مورقشرسردمداران مخالف ما حاکم وهمه کارشده است.
    ازجانب همسایگان باحضور پررنگی که در لابلای حاکمیت ات خاذ نموده اند ؛ نه پیشنهاد که بلکه دستور صادرمینمایند که حتما درنوشته ام بااستنادی که ارائه داشتم مو رد ملاحظه تان قرار گرفته است.
    ازمجموعه نظر ات خوانندگان ودوستان که حتی ( مسعود بزرگ ) را که برای من الگوی مبارزه است به بی اهمیتی به توجیه گرفته اند؛ وبرای اسپنتا که یا خود را به نظرات وخواست ملت وفق داده است ویااینکه وجوه مشترک ما ؛ مارا درکنار هم قرار داده است؛ به اتهام توسل جسته ویا دست رد به افک ار وعملکرد او میزنند.
    اندیشه مبصر درصورتی میتواند مورد ملاحظه قرارگیرد و خواننده از آن ملاحظه گرفت ه و بهره ببرد که منتقد پیشنهاد مشخص و بدیلی برای اسپنتا را درهمین برهه وباموضعگیری مشابه ؛ به ارزیا بی قراردهد.فراموش نشود که دستاورد اسپنتا از آنجهت دل چسپی دارد ؛ که درحالیکه در راس امور قرار دارد موضعگیری دارد.
    شب تاریک وبیم موج وگردابی چنین هایل کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها.
    دوست ان محترم ! ماگاهی عادت ستیز وناپسندی ما برعقل واندیشه ماحاکم میگردد؛ من اسپنتا را درحال حاضر بنام ول قب جدیدش میشناسم؛ اوهراتی است ؛ درگذشته یعنی تقریبا در دهه 1345 الی 52 او درکدر شعله ئی ها همواره پ یشتاز بود وسخنرانی مینمود ودولت ظاهرشاهی را بتمام معنی رد میکرد؛ حال کسانی دانسته ویانادانسته لقب بی جا را برایش میدهند ؛درحالیکه پدرش ازسرمایه داران بزرگ بوده و درهرات شهرت وحتی جاده بنام او است. گذشت ه از اینها اسپنتا باافکار سوسیالیستی نیامده؛ وحزبی را رهنمائی نمیکند؛ واگر چنین نباشد درحال حاضر بقو ل شاعر که :
    گر حکم شود که مست گیرند درشهر هر آنچه هست گیرند . براستی تنها اسپنتا گذشته چپی داش ته یاکسانی دیگرنیز هستند؟ چرا همواره نام اسپنتا سرلوحه قرار میگیرد ؛ اما به کمونیست های که حتی در پا رلمان سرنوشت ملت را تعیین میکنند؛ توجهی نمیشود؟.
    واگر مصطفی ظاهر که بحق خودش را درمعیارهای ملی میهن ی آماده نموده است. ا ود رجایگاه اسپنتا قرار میداشت وبنده هم همین مضمون را عنوانی او مینوشتم ؛ باز ا ین اتهام بدست نشر سپرده میشد که اوشاهزاده است.
    گاهی آدم وسوسه میشود که به ا ندیشه های دیگران احترام وارزش باید قایل باشد؛ اما اگر اندیشه به معنی دشنام دادن آنهم بصورت تبصره است ؛ دقیقا میشود که مودبان ه تر به جواب عده ی از اشعار شعراء جواب بنویسم که :

    ماه فشاند نور وسگ عوعو کند هرکس درفطرت خ ود می تند.

    اگر ابلهی مشک را گنده گفت تو مجموع باش او پراکنده گفت.

    طمع مدار که راه صلاح گ یرد پیش هر آنکه عادت بد باگلش سرشته شود
    مرا زناکس وبد اصل نیست چشم وفا چگونه دیو لعین پاک چ ون فرشته شود

    دهن خویش بدشنام میالای هرگز کاین زهر قلب به هرکس که دهی باز دهد.

    خر به سعی آدم ی نخواهد شد گرچه در پای منبری باش
    وآدمی را که تربیت نکنند تابه صد سالگی خری باشد.

    جو اب است ای برادر این نه جنگ است کلوخ انداز را پاداش سنگ است.
  • نوراحمد رجاأء


    بنام خدا
    به ادامه..
    توقعم از خوانندگان محترم مبصر این است که همواره انتقاد خود را باپیشنهاد فکری وط رح مشخص ؛ ومشخص ساختن نام و نشان خود؛ به بحث بگذارند. چه بسا نوشته های که در سایت ها بدست نشر سپرده میشود؛ اما باخواست ونظر من همسویی ندارد ؛ این بی انصافی نیست که من همه نویسندگانی را که بخواست دل من نمی نویسند مورد شماتت وسرزنش وتندخویی قرار دهم؟.
    کاش دوستان مبصر که من باردیگر مراتب ارداتم را تقدی م شان میدارم ؛ لطف مینمودند وبرایم راهنمائی میفرمودند که درشرایط کنونی ودر جوی که درفضای سیاسی روان است؛ انها دنباله رو چه شخص ویاشخصیت های هستند که منهم اگر میتوانستم باآنها در این کشتی سوارمیشدم.

    محترم علی . دوستانه صحبت میکنیم ؛ نمایندگی ترکیه بیشتر بیندیشید که بوسیله چه کسانی باز شده است. درم ورد کنفرانس لندن رفتن وحضور داشتن در راس وظیفه اسپنتا است ؛ اما ادعای شما براساس کدام سند استوار است ؟.
    آقای ناشناس کاش نامت را مینوشتی که شناس میشدیم ! چرا پارلمان وقتی نتوانست اسپنتارا از کار بگیرد ؛ به کارش ادامه داد؟ اگر وظیفه پارلمان نصب وعزل وزراء است ؛ وقتی پارلمان دید که صلاحیت وارزش های فکر ی او نادیده گرفته میشود و هرج ومرج حاکم برفیصله امور قانونی شان میشود؛ چند نفر حاضر به استعفاء شدند ؟ و چند روز دست ازکار کشیدند؟ وچرا (تکرارا) اینکه از جریحه دار شدن شخصیت وفیصله ی خود دفاع نکردند.
    د وست عزیز ! همان دار و دسته پارلمان نبود که در استیضاح خرم ظرف کمتر از چند ساعت 50 نماینده مجلس تغییر رای دادند؟
    من در همان زمان نوشته را تحت عنوان ( پارلمان نقطه عطفی بر ندانم کاری ؟ یاسازش های پنهانی ؟ ) بدست نشر سپردم که موجودیت دارد . ودر اخیر این شعر را عنوان داشته بودم که:
    بعد از این بر وطن و بوم و برش باید رید
    به چنین مجلس و بر کر و فرش باید رید
    به حقیقت درعدل ار دراین بام ودر است
    به چنین عدل و به دیوار و درش باید رید.

    محترم آقای حکیم. این رشته سری دراز دارد ؛ شاید مصاحبه آقای اسپنتا را از تلویزیون طلوع در این مورد شنیده باشید که هم از بغرنج شدن موضوع جلوگیری کرد و هم توضیحات مفصل را در این زمینه ارائه نمودند؛ دوستانی هستند که پای درمیانی بنده را در این جریان بدیده قدر نگریسته وبه ان اهمیت قایل شده اند.
    دوست عزیز اقای حکیم. ( مسعود بزرگ ) از پنجشیر است و من از هرات درکمتری نو شته ی است که من نامی از اورا ویادی از او را درنوشته هایم نداشته باشم ؛ وشاید این موضوع گیری من سبب م خالفت عده علیه من باشد. سوالم از شما این است که در راس سرنشینان پنجشیر به استثنای محترم ( داکتر عبدا لله ؛ عبدالله ) میتوانی از کسی نام ببری که واقعا وفادار درخط او باقی مانده باشد؟.
    بااین همه من آماده پذیرش انتقادات سالم وپیشنهادات جالب وراهنمائی های خوب شما هستم ؛ من هموطن شما وشماهموطنان من هستید.
    باهمه جورم امید ؛ باهمه خوفم رجا ست درهم من گر مس است ؛ لطف شما کیمیا است.
    نوراحمد رجاء


  • مجید  - نظر من

    سلام
    عرض کوچکی داشتم
    روسیه بخاطر سپر موشکی که آمریکا در اروپا مستقر کرده زمین و زمان را دارد به هم می دوزد بعد شما می گویید ما به همسایگان هیچ کاری نداشته باشیم وقتی دیواری بینمان مشترک است و هر آزار و اذیتی از همسایه ممکن است به دیگری وارد شود ، چطور همسایه حق نظر دادن ندارد درست است حق دستور ندار د و نمی تواند بکند ولی وقتی ما در خطر باشیم آنها هم مصون نیستند چون امثال قاچاقچیان مواد مخدر و اشر ار قائل به مرزهای دولت ها نیستند و برای دیگران هم خطر ایجاد می کنند و آمریکا هم که دیگر گفتن ندارد ه واپیماهای بی سرنشین و باسرنشینش دائم درحال جاسوسی و حتی بمباران همسایه ها هستند چطور می گویید حق هیچ اظهار نظری ندارند آنها برای منافع خودشان هم حق اظهار نظر دارند هم حق تحریم برای به ثمر رسیدن نظرشان ولی ما هم همین حق را برای خود قائلیم یعنی نظر خود را نسبت به همسایگانمان بدهیم و برای به ثمر نشستن آن تحریم هم بکنیم این قانون نانوشته ایست که از لحاظ عقلی هم درست است همه ما در کره زمین مانند یک کشت ی در حال زندگی هستیم نمی شود یکی بگوید این جای کشتی را سوراخ می کنم قسمت خودم است به شما چه مربوط خو ب بقیه هم آسیب می بینند همین الان کشورهای همسایه ما بخاطر مواد مخدر افغانستان و افکار طالبانی که در مرزهایشان نفوذ کرده بیشترین آسیب را دیده اند پس آنقدر بی غیرت نشویم که مملکتمان را به دست اجنبی یا ی ک مشت بی سواد متهجر بدهیم و آنقدر هم خودرأی نشویم که بگوییم کشور خودمان است به شما چه انگار ما همیشه یا باید از این ور بوم بافتیم یا از آنور .
    مملکت داری سیاست و تعامل می خواهد اگر شما می گویید فقط خو دمان و حرف هیچ کس را هم حرف نمی دانیم وفقط حرف قبیله خودم را قبول دارم که با طالبان چه فرقی دارید. ا نسان تمام نظرها را می گیرد تعقل می کند و تصمیم می گیرد.
    موفق باشید
  • نوراحمد رجاء

    بنام خدا.
    اقای مجید باعرض احترام ؛ صحت و سلامتی شمارا خواستارم.
    نظرشما قابل تقدیر وتمجید است ؛ نکات آموزنده را که ایجاب دقت وبحث وبررسی را میکند ؛ پیشنهاد دادید؛ درجریان قراردادن
    همسایه ها بلی ولی ای نکه مطلقا دستور صادرمیفرمایند وتوام بادستورمنافع مارا نادیده گرفته ومنافع خود را باابعاد وسیع سیاسی
    اقتصادی و... به امر ونهی میگیرند برماسخت تمام میشود.
    ازجهتی یک نوشته ویایک مضمون از هرکسی که باشد وح ی منزل نیست که در آن سهو وخطاء نباشد؛ وباید به آن به دیده حق
    وحقیقت نگریسته شود؛ نکات مثبتی اگر داشت ه باشد مورد استفاده قرارمیگیرد ؛ و وقتی چند خواننده پیشنهاد های معقول وپسندیده
    را پیشنهاد میدهند؛ یک فکر دسته جمعی را به عرض سایر خوانندگان میرسانند.
    شورا و مشورت که هم در اسلام تاکید واولویت دارد وه م در جامعه به مشورت واحترام ؛ ارزش قایلند بدین ملحوظ که تک
    روی و تک فکری و استبداد رای از میان برد اشته میشود.
    به امید روزی که خوانندگان محترم وباقدر ما؛ نظرات شانرا بصورت همه جانبه ولازمه تبصره نمو ده وذهن ناقص نویسنده را
    که اگر کوتاهی و یاقصوری در نحوه تراوش نوشته اش ارائه داده باشد ؛ خاطرنشان سا خته وکمکی به آن کرده باشند که در نوشته
    های بعدی اش سعی وتلاش بیشتری بخرج دهد؛ تاسخنی درست و فراگیر تری را بدست نشر بسپارد.
    دوست دارشما.
    نوراحمد رجاء
  • مجید  - تشکر
    با عرض سلام خدمت نوراحمد رجاء جان
    از اینکه به نظر خوانندگان اهمیت داده و جواب می دهید ممنون و سپاسگذ ارم چون خیلی ها فقط نوشته های خود را درج کرده و می روند و خیلی ها با مخالف های خود به تندی و فحاشی س خن می کنن من از ادب شما و احترام قائل شدن شما به نظر دیگران سپاسگذارم .
    موفق و پیروز باشید.
  • kamaludin kamal  - pursesh az Aqae Rejaa
    salam khedmate hama dustan!man az Aqae Rejaa yak porsesh dashtam, waqteke jenabe eshan aam wa taam n omaendagi az Aqae Espantaa wa az shakhsiate eshan mekonand lutfan kame tawzeh bedihand dar rabeta ba dastaaward hae Espantaa ke dar wazarate khareje eefae wazaifa menamudand (Espantaa dar qadame awal seyasate kharijie Afghanistan ra kamelan zahif sakht wa rawabet ra baa taman hamsayagan duur wa nazd ik por tanesh sakht wa tamaan kadr hae maslaki wazarat ra ke chapalussi jenabe eshan ra namekardand az kar bar taraf kard wa dar hewaz ensan hae besyar zahif wa be sawia ra post ha dad manande Aqae Ha idar(eshan dar Kazakhstan ke poste safir ra dashtand chi kardand ke dar Afghanistan poste mohinyat r a barayash dadand waqeaan sharm aawar ast bakhatere ke Aqae Haidar khat ra az rue kaghaz khwanda nam etawanad)
    ba drude be payan khedmate saite bzorge khawaran wa taman dustan.
    kamalludin kamal
  • نوراحمد رجاء

    بنام خدا.
    جناب آقای کمال الدین کما ل . درحفظ خد اوند بزرگ بوده باشید.
    احتراماتم را بپذیرید.
    کاش دوست عزیز درصورتیکه میتوانستی نوشته ات را به فارسی مینوشتی ؛ واگر این توان موجود نبود برایت من حرفم را پ س میگیرم.
    من از دستاورد راهی که آقای اسپنتا در ارتباط طالبان به پیش گرفته ومیخواهد نگذارد؛ تاطالبان دوباره به قدرت برسند ونسل کشی
    دوباره زنده نشود حمایت میکنم.
    در رابطه به همسایه ها من بیشترین قصور ب هم زدن آرامش و امنیت را از حاکمان پاکستان وسپس از ایران میدانم؛ درنوشته ام
    اسناد ضمیمه است. ودر تبصر ه هایم خاطر نشان ساختم که درگذشته نیز آقای اسپنتا شخصیت خانوادگی خود را دارا بوده وانطوریکه
    بی انصاف انه برایش تهمت میبافند نبوده است. وهمچنان درکشت وکشتارهای کشور به هیچ وجه ذیدخل نبوده است.
    در ماباقی مسایل اگر کوتاهی شده باشد؛ من به دفاع از عملکرد ایشان کفش پولادی پاره نمیکنم؛ وهمچنان به نوشته شما از آنجهت
    که سوال نمودید؛ بعنوان هموطن تان پاسخ ارائه داشتم؛ الی اینکه شخص آقای اسپنتا ویا دوستانیکه مشاور ویاهمکارشان بوده اند باید
    درجهت تائید ویارد سوال شما پاسخ اگر بخواهند بدهند.
    درقسمت سفیر تعیی ن نمودن آقای حیدری و اینکه این آدم شخص بیسوادی است که خط را از روی کاغذ خوانده نمیتواند بقول شما
    ق بول نمایم که اسپنتا اورا سفیر تعیین نمود؛ وسرنوشت چهار یاپنج دیپلومات را در ید قدرت او قرارداد ؛ هم اکنون او به عنوان معین
    در وزارت سرنوشت دسته جمعی را امر ونهی میکند؛ دراین تعیین که آقای اسپنتا ذیدخل نبوده است ؛ چرا ازکسانی دیگر گله مند
    نیستید.
    دست شمارا به گرمی میفشارم ؛ محبت توهموطن در دلم است؛ ه دیه من برای شما کلمه دوستت میدارم هموطن مسلمان وقهرمان
    یگانه تراوشی که در خونم جریان دارد تقدیم بشما است.
    برادرت نوراحمد رجاء
نوشتن نظر
Your Contact Details:
 
Comment:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img]   
Security کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

 

آرشـیف مطالب خــــاوران


آرشیف مطالب خاوران
آرشیف مطـــالب خــــاوران

TOLO NEWS 24.05

FARAAKHABAR 23.05

KANKAASH 21.05

GOFTMAAN 24.05

تاجیـکان درگـذرگـاه تاریــخ


پروفیســور رســـول رهیــن
تاجیــــکان درگـــذرگــــاه تــاریــــخ
پروفیســور رســـول رهیــن

تجـــزیه بهتـــرین گـــزینـــه بــرای...


تجـــزیه بهتـــرین گـــزینـــه بــرای صلـــح وثبـــات
تجـــزیه بهتــرین گـــزینـــه
بــرای صلــــــح وثُبــــــــات
Comments 425

سـرگذشت زبـان فـارسی دری


سـرگذشت زبـان فـارسی دری 

ســرگـــذشت
زبـــان فـــارسـی دری

تعداد آنلاین

سایت پذیرای 360 مهمان آنلاین

ازهمیـن قـلم درخـــاوران


قدرت گرفته از Soltia!. XHTML and CSS.